اخبار مرتبط با تحصیلات تکمیلی

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال تحصیلی 93-92 از 24 بهمن آغاز و تا 12 اسفند ادامه دارد.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت از اضافه شدن رشته پرستاری نظامی به رشته های مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

برای رشته کارشناسی پرستاری مجوز شرکت در آزمون فوق لیسانس سم شناسی صادر شد. اینجا

برنامه درسی برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد پرستاری

پرستاری دارای اهداف مهمی چون پیشگیری از بیماری، پیشبرد بهبودی، حفظ سلامتی و تسهیل در تطابق است و دارای نقش‌های آموزشی، مشاوره‌ای، پژوهشی وحمایتی و غیره نیز می‌باشد در این راستا دانشجویان کارشناسی پرستاری به منظور ارتقاء سطح دانش خود می‌توانند در دو رشته‌ی عمده مدیریت و آموزش شرکت کرده و در گرایش‌های داخلی جراحی، کودکان و روانپرستاری بهداشت جامعه تا مقطع فوق لیسانس و در رشته آموزش تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند

شما می توانید در سه رشته مرتبط با پرستاری در کارشناسی ارشد شرکت کنید.

1.     کارشناسی ارشد آموزش پرستاري

شما می توانید در گرایش های زیر کارشناسی ارشد بگیرید:

داخلي جراحي

كودكان

روان پرستاري

بهداشت

مديريت

2.     کارشناسی ارشد مراقبت ويژه پرستاری

3.     کارشناسی ارشد مراقبت ويژه نوزادان

مواد آزمون کارشناسی ارشد آموزش پرستاري

1)    پرستاری بیماریهای داخلي- جراحي ضريب 4  

منابع:

a.       پرستاری داخلی جراحی برونر (یک ویرایش قبل از آخرین ویرایش 2007)

b.       درسنامه جامع پرستاری. ذوالفقاری میترا و همکاران. اندیشه رفیع 1386

c.         شركت در آزمون هاي آزمايشي موسسات معین یا سنجش تکمیلی

d.       پرستاری داخلی جراحی بلک ویرایش  2009

2)    پرستاری بیماریهای کودکان با ضریب 2

منابع:

a.        پرستاری کودکان ویلی ونگ ویرایش هشتم

b.       خلاصه پرستاری کودکان مارلو نوشته بهمنیار

3)    پرستاری در بیماریهای روانی (روانپرستاری) ضریب 2

منابع:

a.        روانپرستاری اسدی نوقابی

b.       روان پرستاری: بهداشت روان. کوشان و واقعی. اندیشه رفیع. 1387

a.         خلاصه روانپرستاری

4)    پرستاری بهداشت مادران و نوذادان ضریب 2

منابع:

پرستاری بهداشت مادران و نوزادان، میتراذوالفقاری، احمد علی اسدی نوقابی. انتشارات بشری. سال 1386

پرستاری و بهداشت مادران و نوزادان. صلاح زهی هدایت. خجسته فرنوش. گلبان 1384

5)    پرستاری بهداشت جامعه ضریب 2

a.        پارك، جان اورت، 1928 درسنامه پزشكي پيشگيري و اجتماعي. مولفان جي. اي. پارك. ك. پاركر، برگردان به فارسي حسين شجاعي تهراني، ويرايش هفدهم، تهران: سماط، آخرين ويرايش

b.       برنامه و راهنمايي ايمن سازي (‌جلد 6 ). تهران: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي معاونت سلامت آخرين ويرايش

c.      پرستاری بهداشت جامعه، نویسنده: لوگان، لنکستر

d.       پرستاری بهداشت جامعه، اسدی نوقابی

e.        مرور جامع پرستاری بهداشت جامعه. ایلدرآبادی و فاطمه دباغی. سالمی. 1385

a.       مجموعه سؤالات و تست‌های بهداشت جامعه خاتونی

 

6)    زبان عمومی ضریب 2

زبان انگليسي در آوردن ارشد بسيار تعين كننده است بايد به میزان کم ولي مداوم خوانده شود تا در ذهن شما نقش ییندد (به طور مثال روزی يك ساعت). يادگيري لغات و درك مطلب اساس امتحان است ولي در صورتي كه گرامر بدانيد يادگيري آنها ساده تر ميشود.

مهارت زبان انگلیسی در آزمون ارشد بدو صورت لغات و درک مطلب مورد آزمون قرار می گیرد. برای بالا بردن واژگان انگلیسی می توانید از کتابهای زیر استفاده کنید ولی یک نکته را به یاد داشته باشید که زبان انگلیسی را باید مداوم و تدریجی یاد بگیرید و کاربرد لغات را در قالب جملات متنی به خاطر بسپارید.

1. کتاب 500 واژه  ضروری برای تافل

کتاب راهنماي کامل واژگان ضروري تافل (ويرايش پنجم) شامل ترجمه دقيق کامل جملات و پاراگراف ها، تلفظ صحيح بر مبناي فرهنگ آکسفورد، ارائه لوح فشرده واژگان و جملات، راهنماي معاني واژگاني دشوار جملات (به تفکيک درس)، راهنماي معاني واژگان دشوار پارگراف ها (به تفکيک درس) مي باشد.

 

 

2. کتاب 504 واژه

 مجموعه اي است از كاربردي ترين لغات زبان انگليسي كه هر زبان آموزي بايد آنها را به دايره واژگان خود بيفزايد. اين مجموعه سالهاست كه به صورت كتاب در بسياري از كشورهاي جهان به چاپ مي رسد و توسط دانشگاهها و موسسات معتبر بين المللي به تاييد رسيده و به زبان آموزان پيشنهاد مي شود. بسياري از دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در سراسر دنيا نيز اين كتاب را به عنوان واحد درسي كلمات در سرفصل دروس آموزش زبان انگليسي خود گنجانده اند. تحقيقات انجام شده نشان ميدهد كه به خاطر سپاري اين لغات باعث پيشرفت محسوس زبان آموزان در شاخه هاي گتفار، شنيدار، خواندن و فهميدن شده است. اين دسته از فراگيران جهش قابل توجهي در گفتگو پيدا كرده اند و توانايي فهميدن و همچنين بيان آنها به نحو قابل ملاحظه اي بهبود يافته است. اما نقاط ضعفي نيز در نسخه چاپي وجود داشته است كه فرار بودن لغات، زمان زياد مورد نيازريا، عدم استفاده از تكنيكهاي خلاق يادگيري و حافظه، جذابيت پايين و از همه مهم تر در دسترس نبودن مرجع مناسبي براي يادگيري تلفظ و همچنين معادل يابي فارسي از جمله اين نقاط ضعف هستند.

شما می توانید این کتاب را به صورت ترجمه فارسی و pdf با حجم 800 کیلوبایت دانلود کنید.  دانلود

برای قسمت درک مطلب کتاب های زیر پیشنهاد می شود:

  1. Reading selection Elemenatary

  2. Reading selection pre intermediate / intermediate

  3. TOEFL Reading Strategy

بعد از خواندن اين كتاب ها لغات آنها را بايد ياد بگيرید.

نكته مهم : براي يادگيري لغات انگليسي از جعبه G5(فلاش كارت) استفاده کنید.


روشهای صحیح مطالعه

در هنگام تست زدن به سه اصل مهم دقت کنید : زمان، سرعت و دقت

همکاران محترم و دانشجویانی که در آزمونهای مختلف شرکت می کنند همیشه از عدم هماهنگی در مدت زمان آزمون و تعداد سوالات شکایت دارند بعضی افراد مدت زیادی را صرف یک تست می نمایند و در انتهای زمان آزمون هنوز تعدادی از سوالات را نخوانده اند.

گروهی نیز به خاطر ترس از کمبود وقت خیلی از سوالات را سطحی خوانده و سریع جواب می دهند و نه تنها نمره مثبت نمی گیرند بلکه به دلیل نمره منفی بسیاری از آزمونها دچار ضرر می شوند و جالب است که این افراد معمولا در انتها وقت اضافه نیز می آورند مطلب زیر به بررسی این موضوع پرداخته است :

نکاتی که در تست زدن اهمیت دارد و لازم است در آزمون تستی رعایت شود را در زیر می آوریم.
۱- بررسی اجمالی
سؤال ها را به طور اجمالی بررسی کنید . راهنمایی ها را به دقت بخوانید و متوجه تعداد ونوع سؤال ها باشید و وقت خود را بر طبق ارزش سؤال زمان بندی کنید.
۲- زمان
زمان یکی از عواملی است که قبل از تست زدن و پاسخگویی به آزمون های تستی باید مدنظر باشد . سعی کنید وقت خود را با توجه به ارزش سؤال زمان بندی کنید بسیار مهم است مدت زمانی که برای پاسخگویی هر سؤال در نظر می گیریم با مدت زمانی که برای پاسخگویی آن سؤال تعیین شده هماهنگ باشد.

خوب است برای ایجاد این هماهنگی در منزل شرایطی شبیه به آزمون سراسری به وجود بیاورید و ساعتی که زمان آن قابل تنظیم است را در نظربگیرید و به تعدادی سؤال با زمانی مشخص پاسخ دهید.
۳- سرعت عمل
سرعت عمل عامل دیگر است که در آزمون های تستی اهمیت دارد . معمولاً کسانی که تمرکز بیشتر دارند و مطالب را خوب خوانده باشند در پاسخگویی حضور ذهن دارند و با سرعت عمل بیشتری پیش می روند . برای این که در تست زدن سرعت عمل داشته باشید ، تمرین کنید.

۴- دقت
عامل مهم دیگر در تست زدن دقت است در پاسخ به سؤال های چهارگزینه ای باید دقت کنیم خانه را اشتباه پر نکنیم و علاوه بر آن سؤال و جواب ها را با دقت بخوانیم . نکات ریزی در سؤال های چهار جوابی هست که ممکن است خواننده را دچاراشتباه کند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.
_
سؤال هایی که آخر آن ها با کلمه ی ” می شود ” و ” نمی شود ” ختم می شود ممکن است داوطلبی که دقیق سؤال را نمی خواند این کلمات را اشتباه ببیند و درنتیجه گزینه را اشتباه انتخاب کند.
-  نکته دیگر این است که درآزمون های چهار گزینه ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارند و ممکن است داوطلب با خواندن اولین گزینه آن را صحیح بداند و ازخواندن سه گزینه دیگر خودداری کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه آن ها صحیح ترین را انتخاب کنید.
-  در سؤال های جور کردنی به تدریج که موارد را با هم جور می کنید آن ها را حذف کنید. در این صورت پاسخ ها کمتر خواهد شد و احتمال کاربرد مجدد آن ها کاهش خواهد یافت.
-  در موقع حدس زدن معمولاً اولین حدس شما درست است بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید مگر در مواقعی که مطمئن هستید.
- پاسخ هایی که می دانید غلط است را کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخ ها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.
- سؤال های آسان را زودتر جواب دهید . اگر احساس می کنید سؤالی پیچیده است ، وقت خودتان را زیاد روی آن سؤال تلف نکنید ، کنار آن علامت بگذارید تا بعداً به آن پاسخ دهید.
- همه سئوال ها را جواب ندهید سئوال هایی که تصادفی پاسخ داده می شود شانس موفقیت فرد را کمتر می کند چون هر پاسخ منفی ، نمره منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد از پاسخ های تصادفی پرهیز کنید . در نهایت پاسخ ها را مرور کنید اما سعی در عوض کردن پاسخ ها را نداشته باشید.
- سئوال هایی که احساس می کنید اشتباه پاسخ داده اید، یک بار دیگر بررسی کنید به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکال برطرف شود.

چگونه انگیزه خود را برای مطالعه افزایش دهیم

دانستن قوانین

شناخت قانون هر چیزی شما را به آن علاقمند می کند. اگر خیلی ها از تماشای تنیس لذت نمی برند به خاطر آن است که از قانون شمارش امتیازها در آن آگاهی ندارند.
قانون ورزشها، قانون بازیها، قانون برقراری یک ارتباط مؤثر، مقررات اجتماعی و قانون کتاب را کشف کنید.

قبل از شروع مطالعه کشف کنید محوری که مطالب کتاب حول آن دور می زند چیست؟ این کتاب بر چه موضوعی تأکید می کند؟ چه سبک و ساختاری دارد؟ چگونه می خواهید به من یاد بدهید؟

یکی از موارد بسیار مهم که شما معمولاً نادیده می گیرید، قانون و روش مطالعه است. در خواندن هر کتاب و مطالعه نیز برای آن که تمرکز عالی پیدا کنید و روش و قانونی وجود دارد که آن را بعداً بررسی خواهیم کرد. اکنون فقط به این نکته توجه کنید که برای یک مطالعه متمرکز باید به روش صحیح مطالعه کرد. اگر شما ندانید قانون بازی والیبال چیست نمی توانید آن را بازی کنید. در مورد مطالعه هم همین طور است. ابتدا باید روش مطالعه را فرا بگیرید.

زبان گردانی

وقتی شما چند دوست دارید، دوستی را که به شما بیشتر شبیه است، عاطفه و روحیه شما را دارد و به زبان شما سخن می گوید، بیشتر دوست دارید. به حرفهایش بیشتر توجه می کنید و حتی بیشتر او را به خاطر می سپارید. زبان کتاب، بک زبان ساده، عمومی و همگانی است و باید همچنین باشد. این شما هستید که باید پس از مطالعه، کتاب و متن و نمودار فرمولها را به زبان خود بیان کنید. “زبان گردانی”، یکی از اصول مطالعه است. فرمول انیشتین را به زبان خود تعریف کنید. ببینید که آن در زبان شما چه مفهومی دارد؟ یادتان می آید که وقتی سال اول دبستان بودید، باران را چگونه برای خود زبان گردانی کردید؟ نعلبکی را در لوله کتری برگرداندید و برای خود ابر و باران ساختید. پیچیده ترین مطالب علمی را همین طور که مطالعه می کنید و جلو می روید به زبان ساده، قابل فهم و بیان خوشایند خودتان برگردانید. از خود مثال بزنید و حتی آن متن را یک بار دیگر به زبان ساده خودتان بنویسید. اگر بخواهید عیناً مطالب کتاب را بخوانید و حفظ کنید عملاً نمی توانید یادگیری عمیقی داشته باشید. اما اگر با زبان گردانی مطالب را یاد بگیرید، خیلی راحتتر عین مطالب کتاب را بیان خواهید کرد و به خاطر خواهید سپرد. پس یادتان باشد:

زبان گردانی” یعنی بیان مطالب دشوار کتاب به زبان ساده و خوشایند خودتان

با کتاب شوخی کنید

وقتی تلویزیون تماشا می کنید یا با دوستتان صحبت می کنید، لبخندی بر لب دارید و راحتید، اما وقتی از کتاب و مطالعه صحبت می شود و به سراغ درسها می روید جدی و محکم و اخمو می شوید.

در روان شناسی حافظه و یادگیری گفته می شود: مطالبی که بار هیجانی بیشتری دارند، بیشتر در حافظه می مانند و بهتر به خاطر آورده می شوند چرا که هیجان، علاقه، تمرکز، و ورود مطلب به حافظه را موجب می شود. مثالی بزنیم: من به شما می گویم: همسایه ۱۸ سال قبلتان یادتان می آید؟ شما می گویید: نه. می گویم: همان که دو بچه کوچک داشت. می گویید: نه، به خاطر نمی آورم. می گویم: همان که پدرش فروشنده لباس بود و شما باز هم به خاطر نمی آورید. می گویم: همان که خانه شان آتش گرفت. یک مرتبه همه چیز در ذهنتان زنده می شود چرا که آتش گرفتن، بار هیجانی مؤثری داشته است. اگرچه آتش گرفتن، یک هیجان منفی در شما ایجاد کرده بود، در هر حال هیجان انگیز بود و همین هیجان باعث شده بود که شما خاطره آن را به خوبی به خاطر بسپارید.

با کتاب خود شوخی کنید. مثالهایی مهیج، شادی آفرین و حتی خنده دار بزنید. این موضوع به علاقه و تمرکز شما کمک زیادی می کند. بعد از این که خواندید الکترون در سیم حرکت می کند و به مقاومتی مثل لامپ برخورد می کند و لامپ را روشن می نماید، به زبان خودتان بگویید: موتور سوار (الکترون) در خیابانی خلوت (سیم) به سرعت حرکت می کند که ناگهان به دیواری (مقاومت) برخورد می کند و آن وقت احساس می کند که پروانه ها دور سرش می چرخند (روشن می شود).

هرچه می توانید به سخت ترین مطالب کتاب بار هیجانی مثبت بدهید و آن را بخوانید. وقتی که سدیم روی آب شناور است، به شدت حل می شود و اگر کبریتی بزنیم، بالای آن شعله ور می شود. تصور کنید اگر کسی در حال آب خوردن باشد و سدیمی در آب بیندازیم و به آن کبریت بزنیم، سبیلهایش می سوزد. اگر بخواهید می توانید با زبان خوشایند خودتان با تمام مفاهیم کتاب شوخی کنید. اگر در بحث گشتاور مثالی از الاکلنگ می آورند فقط به خاطر آن است که بازی مهیج الاکلنگ، گشتاور را در ذهن شما وارد کند. شما باید زرنگی کنید و مثالی مهیج بزنید.

با کتاب آنچنان شاد و مهیج برخورد کنید که گویی به دوست داشتنی ترین دوست خود رسیده اید.

توجه به لذتهای نهایی، نه دشواری مسیر

برای شروع هر کار باید این را بپذیرید که دشواریهای در مسیر وجود دارد و تلاش لازم است. پذیرش دشواری مسیر و رنج راهی که در پیش دارید شما را برای مقابله با این دشواریها و پیشرفت آماده می کند. عدم پذیرش این که هر مسیری با دشواری رو بروست به ویژه در آغاز راه، شما را افسرده و ناراحت می کند.

همین تمرینات تمرکز را در نظر بگیرید. ممکن است در ابتدا برایتان خیلی مشکل باشد ولی به تدریج که جلوتر می روید، تمرینات، ساده تر و قابل قبول تر می شود. برای میل پیدا کردن به انجام هر کار، باید به لذتهای پایان کار توجه کنید و به هیچ عنوان به دشواریهای مسیر فکر نکنید.

اگر باید روزی بیست صفحه مطالعه کنید، فکر خود را به رنج روزی بیست صفحه مطالعه متمرکز نکنید. بلکه به لذتهای نهایی که نصیبتان می شود توجه کنید. آنچه شما را به تلاش پیگیر و مستمر وا می دارد، میل به جذب لذتهاست. کسانی از کوه بالا می روند و قله را فتح می کنند که لذت رسیدن به قله را در ذهن می پرورانند. این افراد در طول مسیر هرگز به دشواری راه نمی اندیشند بلکه خود را در آن بالا مجسم می کنند و به این فکر می کنند که از آن بالا همه چیز زیباست. همین شوق ذهنی باعث می شود که آنها به راحتی، دشواری مسیر را بپذیرند و پیش بروند. حال آنکه اگر آنان تمام ذهنشان را معطوف به دشواری مسیر می کردند و مدام به این فکر می کردند که چقدر تا پایان راه باقی است، این رنج که در ذهنشان مجسم می شد، به سرعت آنها را خسته می ساخت.

همین که فکر خود را بر این متمرکز کنید که در پایان امتحانات چه نمرات درخشانی می گیرید و به لذت شکوه آن لحظه فکر کنید، این قدرت را پیدا می کنید که سختیهایی را که از ساعتها مطالعه و درس خواندن متحمل می شوید، به راحتی پشت سر بگذارید.

مدام در ذهن خود موفقیتهای نهایی را مجسم کنید. همچون ورزشکاری که به شوق لذتِ داشتن بدنی ورزیده و جسمی آماده در پایان کار، رنج زود بیدار شدن و سختی تمرینات را متحمل می شود. یادتان باشد همیشه این توجه به لذتهاست که تمرکز و علاقه ایجاد می کند.

اشتباه در برنامه ریزی

همین جا لازم است که به برنامه ریزی غلط و پیگیری نادرست برنامه های درسی اشاره کنیم. برنامه هایی که برای یک روز حجم زیادی از مطالب را در بر می گیرد، عملاً به خاطر همین حجم زیاد، تنفر ایجاد می کند. عده ای، وقتی برنامه ریزی می کنند که مثلاً از فلان کتاب، روزی یک صفحه مطالعه کنند، به جای آن که برنامه همان روز را اجرا کنند، مدام کتاب را ورق می زنند که چه راه زیادی باقی مانده است و همین توجه به دشواری مسیر طولانی بودن راه، شوق و علاقه و تمرکز را در آنها از بین می برد. از اجرای برنامه های روزانه فقط برنامه همان روز را انجام دهید و مطلقاً به این که “چند صفحه مانده” فکر نکنید. اشتباه بیشتر داوطلبان کنکور که باید تمام کتابهای چهار سال دبیرستان را بخوانند این است که پس از مدتی در ذهن خود به طولانی بودن راه فکر می کنند. باید همیشه به خاطر داشته باشید که هر روز فقط برنامه همان روز را اجرا کنید.

تعیین هدف

یکی از عوامل مهم در ایجاد تمرکز حواس و افزایش دقت در هنگام مطالعه، آگاهی از هدف مطالعه است. حتماً پیش از مطالعه برای خود مشخص کنید که هدفتان چیست. گفتن “هدف من یادگیری این فصل است.” یا “هدفم این است که نمره خوبی بگیرم.” و . . . بسیار نادرست است. چرا که اینها هیچ کدام هدف نیستند. اهداف، وقتی قابل دسترسی اند که مشخص، دقیق، روشن و واضح باشند. شما باید هدفها را از داخل فصلها استخراج کنید. مثلاً بگویید: هدف من این است که بدانم چرا انقلاب مشروطه شکست خورد. هدف من این است که بدانم فرق توندرا و تایگا چیست. هدف من این است که بدانم در آینه های مقعر، افزایش فاصله کانونی چه تغییراتی در تصویر ایجاد می کند. و . . .

همه این اهداف مشخص، جزیی و روشن هستند و به ذهن، برنامه می دهند. اشخاصی که قبل از مطالعه با طرح پرسشهایی برای خود، ذهنشان را مشتاق و جستجوگر می کنند. در تمام لحظات مطالعه به دنبال جواب هستند و این هدفمندی ذهن باعث می شود که به راحتی تمرکز حواس داشته باشید. باید همیشه به خاطر داشته باشید که هر روز فقط برنامه همان روز را دنبال کنید. هنگامی که شما در جستجوی یک هدف هستید، به اهداف دیگر نیز دست پیدا می کنید.

شاید خیلی از شما نگران باشید که اگر با یک هدف مشخص و جزیی پیش بروید، از مطالب دیگر که باید یاد بگیرید، باز بمانید. اما چنین اتفاقی نمی افتد. شما چند سؤال طرح می کنید تا ذهن خود را مشتاق و جستجوگر و متمرکز کنید. اهداف دیگر، خود به خود جذب شما می شود.

هدفدار بودن ذهن، هنگام مطالعه خیلی مهم است. آن قدر که ما می گوییم: یا مطالعه نکنید یا قبل از آن برای ایجاد تمرکز حواس در مطالعه، هدف خود را تعیین کنید.

 

 


منابع رسمی وزارت بهداشت جهت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد پرستاری

منابع پیشنهادی وزارت بهداشت برای رشته کارشناسی ارشد آموزش پرستاری

رشته امتحاني

دروس مربوطه

نام مراجع معرفي شده مولفين و مترجمين

پرستاري

پرستاري داخلي و جراحي

Brunner and Suddarth's of medical – surgical nursing/ Suzanne C. Smeltzer . 11th . ed. Philadelphia : Lippincott Williams and Wilkins, Last Edition

Medical – surgical nursing: clinical management for positive outecomes / Joyce M . Black, Jane Hokanson Hawks -7 th . ed.- St. Louis: Elsevier Saunders, Last Edition

Phipp's medical –surgical nursing : health and illness perspectives/ Frances Donovan Monahan …[et. al.] – 8 th . ed.- St. Louis : Elsevier , Mosby , Last Edition

پرستاري كودكان

Wong's nursing care of infants and children / Marilyn J . Hockenberry, David Wilson. 8 th . ed- St. Louis: Mosby, Elsevier, Last Edition

پرستاري بهداشت جامعه

Community and public health nursing/ Marcia Stanhope, Jeannette Lacaster.- 6 th . Ed- St. Louis : mosby, Last Edition

Community health nursing : theory and practice/ Claudia M. Smith, Frances A. Manure. – 2 th .ed. Philadelphia : W. B . Saunders, Last Edition

پارك ، جان اورت ، 1928 درسنامه پزشكي پيشگيري و اجتماعي مولفان جي . اي . پارك . ك . پاركر، برگردان به فارسي حسين شجاعي تهراني ويرايش هفدهم تهران : سماط ، آخرين ويرايش

برنامه و راهنمايي ايمن سازي (‌جلد 6 ) . تهران : وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي معاونت سلامت آخرين ويرايش

پرستاري بهداشت مادران و نوزادان

Maternity and women's health care/ Deitra Leonard Lowdermilk, Shannon E. perry . – 8 th . Ed.- St . Louis : mosby , Last Edition

Maternal and child health nursing : care of the childbearing and childrearing family/ Adele pillitteri- 5 th . ed. – Philadelphia: Lippincott Williamas and Wilkins, Last Edition

روان پرستاري

Psychiatric nursing care plans/ Katherine M. Fortinash, patricia A. Holoday Worret-5 th . ed . – St. Louis : Mosby, Elsevier, Last Edition

Mental Health nursing: an introductory text/ Barbara B . Bauer, Signes Hill/- Philadelphia: W. B . Saunders, Last Edition

 

منابع پیشنهادی وزارت بهداشت برای رشته کارشناسی ارشد بالینی پرستاری مراقبت ویژه

امتحاني

دروس مربوطه

منابع آزمون

پرستاري مراقبت هاي ويژه

پرستاري مراقبت هاي ويژه

Black , Hawks (2005) Medical – surgi cal nursing Elsevier & saunders

Gonce, Fontaine (2007), critical care nursing Philadelphia , Lippincott

Thelan, urden , Stacey (2007), critical care nursing

woods, etal (2009), cordiac nursing , philadelphia lippincott.

پرستاري داخلي و جراحي

Brunner and Suddarth's of medical – surgical nursing/ Suzanne C. Smeltzer . 11th . ed. Philadelphia : Lippincott Williams and Wilkins, Last Edition

Phipp's medical –surgical nursing : health and illness perspectives/ Frances Donovan Monahan …[et. al.] – 8 th . ed.- St. Louis : Elsevier , Mosby , Last Edition

بهداشت روان

Mental Health nursing: an introductory text/ Barbara B . Bauer, Signes Hill/- Philadelphia: W. B . Saunders, Last Edition

 

شيوه برنامه ريزي

1-پرهيز از ايده ال گرايي مثال:من در عرض يك ساعت 50 صفحه كتاب اعصاب را ميخوانم

 2- برنامه ريزي بر اساس توانايي ها مثال:اگر بعد از يك ساعت خواندن تمركز حواستان از بين برود بيش از يك ساعت برنامه نريزي يعني يك استراحت كوتاه بعد از آن تعين كنيد 1ساعت قلب + 15 دقیقه ستراحت + 1ساعت اعصاب

3- دروس سخت را با هم برنامه ريزي نكنيم

 4- بر اساس علاقه خود برنامه را تنظيم كنيد درسي كه بيشتر دوست داريد اول باشد

 5-در ابتداي كار براي شناساي توانايی خود برنامه كوتاه مدت يك هفته اي يا دو هفته اي بريزيد

 6-در حين تحصيل از كتابهاي شروع كنيد در حال خواندن و گذراندن دوره كارورزي آنها هستيد

 7- در كنار برنامه ريزي خود يك دفترچه يادداشت داشته باشيد و تغيرات روزانه خود را ( برنامه- شيوه خواندن- عادات روزانه- عوامل حواس پرتي )

 8- بعد از كامل شدن دوره دو هفته اي برنامه ريزي با مراجعه به دفتر چه يادداشت و در نظر گرفتن توانايي خود برنامه جديد بريزد.